16/02/2015 - Bejaard echtpaar sterft door CO-vergiftiging in Knokke

Dit weekend vielen er opnieuw 2 doden te betreuren door CO-vergiftiging. De oorzaak van het ongeval was volgens de brandweer een slecht werkende kolenkachel.  Jaarlijks sterven er nog zo’n 20 à 40 Belgen ten gevolge van CO. De meeste slachtoffers vallen in de winter. Dat is logisch, want dan worden kachels, een belangrijke bron van CO, het meest gebruikt. Nochtans kan je ook in de zomer in de problemen komen, want ook dan gebruik je gasgeisers om je water op te warmen.

CO-problemen kunnen ontstaan bij het gebruik van verwarmingstoestellen en waterverwarmingstoestellen die werken met een vlam. Je kan problemen voorkomen door te zorgen voor voldoende aanvoer van verse lucht, door je toestellen te laten plaatsen en onderhouden door een vakman en door je schoorsteen regelmatig te laten nakijken en vegen. Gebruik geen mobiele petroleumkachels.

Wil je weten wat je moet doen als je een CO-slachtoffer vindt of hoe je CO-problemen kan voorkomen?  Klik dan hier voor meer info.
 


Keer terug naar het nieuwsoverzicht