23/08/2016 - Last van de hitte? Volg deze tips

Zonnekloppers kunnen hun geluk niet op. Het belooft de komende dagen heel warm te worden. Maar hoe wapenen we ons best tegen de hitte? Enkele tips.

Drink voldoende

  • Drink regelmatig en voor je dorst hebt.
  • Drink meer water dan gewoonlijk: minstens 1.5 liter in rust.
  • Vermijd alcohol en gesuikerde dranken. Alcohol doet je lichaam meer vocht uitscheiden. Gesuikerde dranken worden dan weer minder snel opgenomen.

Hou het koel

  • Blijf binnen en hou de zon buiten. In de binnenlucht is er minder ozon dan in de buitenlucht.
  • Blijf in de schaduw, zeker tussen 12u en 16u, de warmste uren van de dag.
  • Neem een frisse douche of duik in het zwembad.
  • Een ventilator doet de warme lucht circuleren maar brengt weinig of geen verkoeling.
  • Draag dunne kleding in lichte kleren en bescherm je hoofd tegen de zon.

Doe het rustig aan

  • Beperk lichamelijke inspanningen (bv. sportactiviteiten) tussen 12u en 22u. Verleg indien mogelijk inspannende activiteiten.
  • Verplaats je activiteiten naar een (koele) binnenruimte.
  • Rust regelmatig.
Voor meer informatie over ozon en hitte, neem een kijkje in onze infofiche of op www.zorg-en-gezondheid.be/hittealarm.

Keer terug naar het nieuwsoverzicht