Artikel - Bewegen is gezond. Ook in vuile lucht ?! (167,82 KB)

Bewegen is gezond. Ook in vuile lucht?! 

Regelmatig verschijnen er verontrustende berichten over slechte luchtkwaliteit. Is fietsen naar het werk, een half uurtje joggen in de week en te voet naar de winkel dan nog gezond?

Blijf in beweging

“Bewegen heeft vele voordelen. Het is goed voor je gewicht, het vermindert rugpijn en gewrichtsklachten en verkleint je kans op een aantal ziektes zoals borstkanker, darmkanker en hart- en vaatziektes. Door regelmatig te bewegen voel je je ook beter in je vel. De gezondheidswinst van stappen en fietsen is bij de huidige luchtkwaliteit veel groter dan de mogelijke risico’s.” zegt de Medische Milieukundige van het Logo. Onderzoekers berekenden dat je al meer dan 11 uur per dag in Antwerpen moet fietsen vooraleer de negatieve effecten van luchtvervuiling de positieve effecten van bewegen teniet doen. In Peking is dit volgens hun berekeningen al na twee uur fietsen het geval. Ook als je intensiever beweegt, zoals hardlopen of een andere sport, haalt het positieve gezondheidseffect het van de negatieve effecten.

Waar sport je het best?

“Er zijn enkele tips die je kan volgen bij de keuze van je looproute, ” zegt de Medische Milieukundige van het Logo, “kies voor de parallelle weg in plaats van de drukke weg. Zoek parken of bossen op, je komt niet alleen meer tot rust door in de natuur te bewegen, de lucht is er ook minder vuil.”
“Bij hoge ozonwaarden in de zomer sport je best in de voormiddag of na tien uur ’s avonds. Dan zijn de ozonwaarden lager dan overdag. Ozon is een erg reactief gas dat bij inademing de werking van de longen en luchtwegen beperkt. Je kan gezondheidsklachten zoals hoest, kortademigheid, irritatie van oog, neus en keel, pijn in de borstkas en hoofdpijn krijgen. Astmapatiënten hebben meer kans op astma-aanvallen.”
Blijf dus in beweging maar zoek verkeersarme en groene routes op waar mogelijk.

Weetjes:

  • Bewegen is goed voor je gewicht, bloeddruk, cholesterol, spieren en botten, bloedsuikerspiegel
  • ​​Bewegen zorgt voor minder (rug)pijn, minder vermoeide ogen, minder gewrichtsklachten
  • Bewegen geeft minder kans op: darmkanker, borstkanker, osteoporose, diabetes type 2, hart- en vaatziekten, valincidenten 
  • Als je voldoende in beweging bent voel je je vanzelf beter in je vel
  • Je 11 uur moet fietsen in vervuilde lucht om de gezondheidswinst van het bewegen teniet te doen
  • Een gemiddelde fietser weegt 4 kg minder dan een autorijder
afbeelding Artikel - Bewegen is gezond. Ook in vuile lucht ?!